دریافت کد آمارگیر سایت

 
تهران باکس

احتمالا بسیاری از شما با نام موبایل بلک بری (BlackBerry) آشنا هستید. شرکت سازنده این تلفن ها که خدمات بسیاری را هم به همراه آنها ارائه می کند، RIM نام دارد که در ایران تقریبا فعالیتی ندارد. این شرکت هم اکنون در یکی از بدترین موقعیت های مالی و اقتصادی خود (از زمان تاسیس) به سر می برد و برخی کارشناسان حتی آن را در پایان راه می دانند.

البته چند ماهی به طول خواهد انجامید تا ببینیم که آیا تغییرات مد نظر مدیرعامل جدید RIM آقای تورستن هینز ، کمکی به تغییر روند رو به نزول این سازنده تلفن‌های همراه خواهد کرد یا خیر. با این حال برخی از کارمندان شرکت تغییر را زودتر حس خواهند کرد. هینز در کنفرانس تلفنی پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که برای سازماندهی مجدد امور بر اساس یک ساختار مدیریتی جدید برنامه‌ریزی کرده است. ساختاری که به زودی اعلام خواهد شد. RIM هم اکنون نیز چندین تغییر سازمانی را انجام داده، از جمله جدایی مدیران با سابقه‌اش دیوید ییچ و جیم رُوان. در عین حال رئیس سابق هیئت‌مدیره جیم بالسیلی نیز در حال ترک کمپانی است. ولی انتظار می‌رود که تغییرات از این هم عمیق‌تر باشند.

The Globe and Mail روز پنج‌شنبه گزارش داد که شرکت در حال حذف پست‌های مدیریتی در سطح نایب رئیس و نایب رئیس ارشد است. RIM این تغییرات را تایید نکرده، ولی هینز به این مورد اشاره داشته که شرکت ساختار سازمانی بسیار پیچیده، ناکارآمد و غیرپاسخگویی دارد. ظاهراً RIM قصد اعلام تغییرات بیشتر را ندارد. به نظر می‌رسد تغییرات در سطح اجرایی بیش از سطح مدیریتی باشند.

هینز گفته است که در حال جستجو برای استخدام یک مدیر بازاریابی جدید است، و انتظار می‌رود به زودی وی را معرفی کند. علاوه بر این، او گفته که می‌خواهد یک مدیر ارشد عملیاتی را نیز برای پذیرش مسئولیت کامل کلیه امور اجرایی استخدام کند. پرسش اینجا است که آیا هیچ یک از این تغییرات، به ساخت موبایل‌ها و تبلت‌هایی که رقابتی‌تر از محصولات ارائه شده توسط RIM در این چند سال باشند، کمکی خواهد کرد.

آقای هینز در آخر اعلام کرده که برخی تغییرات بنیادی، الزامی بوده‌اند، مواردی که مدیران قبلی مدت‌ها از انجام آنها طفره می‌رفتند. حتی خود هینز هم در حین پذیرش پست مدیر اجرایی گفته بود که تغییرات شگرفی لازم نخواهد بود. با این حال او اکنون تأکید می‌کند که دلیل تغییر آن اعتقاد اولیه، تجربیات کسب شده در طول 10 هفته‌ای که از به دست گرفتن زمام امور توسط او می‌گذرد، نیست.

اینکه RIM دقیقاً چه کار متفاوتی انجام خواهد داد، آشکار نیست. هینز به طور واضح گفته که هیچ گزینه‌ای از روی میز کنار نمی‌رود: از ارائه لیسانس سیستم عامل، تا شراکت با یک کمپانی سخت‌افزاری دیگر. او در عین حال گفته که RIM نمی‌تواند از عهده بر آوردن تمام خواسته‌ها و انتظارات بر آید. حال پرسشی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که RIM دقیقاً چه خواهد کرد؟

آقای هینز اشاره کرده که برخی از خدمات به مشتریان را که نتایج مطلوبی نداشته، مورد بازبینی قرار خواهد داد و بر روی نقاط قوت کمپانی در زمینه‌های امنیتی و خدمات قابل ارائه به مؤسسات تمرکز خواهد کرد. در عین حال اشاره شده که کمپانی سعی در بقای خود خواهد داشت، تا زمانی که سیستم عامل BlackBerry 10 با ابزارهای جدید و ارزان‌قیمت به بازارهای جهانی راه یابد.

دیگر پرسش‌های مهم اینها هستند: به راستی RIM در حال ساخت چه محصولاتی با استفاده از سیستم عامل جدید خود است؟ آنها چه موقع از راه خواهند رسید؟ و اینکه آیا واقعاً آماده رقابت با iOS، اندروید و ویندوزفون هستند؟ این رقبای قدرتمند به سرعت در حال بهبود سهم خود در بازار هستند.

اولین خبرها بایستی در ماه می (دو ماه دیگر) از راه برسد. ‌زمانی که RIM نمونه اولیه سخت‌افزاری را که سیستم عامل جدید بر روی آن نصب شده، به توسعه دهندگان ارائه خواهد کرد، تا اطمیمنان حاصل شود که فروشگاه برنامه‌ها در موقع عرضه محصولات به بازارهای جهانی، خالی نخواهد بود.

اگر چه این تغییر رویکرد می‌تواند خبر خوبی باشد و شاید در میان مدت باعث اضافه شدن یک انتخاب جدید به انتخاب‌های قبلی مشتریان در سرتاسر جهان شود، اما نباید وضعیت مالی RIM را نیز از نظر دور داشت. در آخرین گزارش فصلی کمپانی، عملکرد شرکت منجر به ضرر خالص 125 میلیون دلاری شده است. این میزان در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته که درآمد خالص 934 میلیون دلاری در صورت‌های مالی درج شده بود، تغییر بزرگی (البته در جهت ورشکستگی) است.

در چنین شرایطی باید دید که آیا RIM فرصت ورود به بازارهای جدید و ارائه محصولات ارزان‌تر برای عموم مصرف‌کنندگان را پیدا خواهد کرد، یا اینکه سیستم‌عامل دوست‌داشتنی این شرکت برای همیشه از صحنه روزگار محو می‌شود. البته یک امکان دیگر هم تبدیل شدن RIM به یک شرکت نرم‌افزاری و همکاری با سایر تولید‌کنتدگان سخت‌افزار است. ولی با توجه به یکه‌تازی اندروید و ورود جدی مایکروسافت به این عرصه، هیچ بعید نیست در صورت گام گذاشتن در چنین راهی، BlackBerry 10 نیز کم کم به سرنوشتی مشابه WebOS دچار شود. همان‌طور که آقای هینز گفته، همه گزینه‌ها روی میز هستند. باید به انتظار نشست و دید که آیا RIM می‌تواند بازگشتی موفق داشته باشد، یا نه.


منبع : http://kalagnews.rozblog.com]]>

           
جمعه 14 / 4 / 1391برچسب:, :: 11:52
رضا طالبی

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها